Scheiden staat op de 2e plaats van de meest stressvolle momenten uit ons leven. Door de ervaren stress en chaos die ontstaat door een scheiding, maak je je meer zorgen, slaap je vaak slechter, kun je je moeilijker concentreren, weet je het soms gewoon allemaal niet meer. Er zijn veel onzekerheden over financiën, de eventuele zorg voor de kinderen, je woonsituatie, en vaak ook over je werk: moet je meer of juist minder gaan werken, kun je dezelfde uren blijven werken, wat vertel je wel en wat juist niet? Dat je deze onzekerheid voelt is heel normaal, en het goede nieuws is dat het ook weer voorbijgaat.

Doordat ik zelf een scheiding heb doorstaan, terwijl ik voor een gezin moest zorgen en tevens een verantwoordelijke baan had, weet ik wat er komt kijken om op de been te blijven, en alles in goede banen te leiden, terwijl je je verschrikkelijk voelt door de scheiding. Vanuit deze ervaring, en wens om langdurige en conflict scheidingen te voorkomen, ben ik coach geworden, en heb mij gespecialiseerd in scheidingssituaties. Ik coach mijn klanten mijn programma “Scheiden op de Werkvloer”, waar alle aspecten de revue passeren: je eigen emoties, je gezondheid, de kinderen, je sociale netwerk, je werk en praktische zaken; met als doel binnen afzienbare tijd weer grip te krijgen op je gevoel en de situatie.

Ter ondersteuning voor werknemers in scheiding geef ik hierbij 10 tips hoe om te gaan met je emoties en je werk. Werkgevers en leidinggevenden kunnen deze tips gebruiken in gesprekken met collega’s in scheidingssituaties.

  • Vertel je manager, in niet teveel details, over je privé-situatie.
  • Structureer je tijd zowel op je werk als thuis.
  • Praat met vrienden en familie, en schrijf je gedachten en gevoelens op om de situatie sneller te verwerken.
  • Wees je ervan bewust dat je omgeving zich waarschijnlijk ook machteloos voelt. Vraag hen niet om oplossingen maar om steun.
  • Zorg voor positief ingestelde mensen om je heen.
  • Zorg heel goed voor je fysieke gezondheid! Sport, eet gezond, en neem tijd voor jezelf.
  • Maak met je leidinggevende een passend plan over je werktijden, zodat je bv. naar de mediator kunt, je kinderen naar school kunt brengen.
  • Vraag hulp! Bv aan andere ouders voor het ophalen van je kind(eren).
  • Wanneer je wordt overmand door emoties tijdens je werk, zorg ervoor dat je een pauze neemt om tot rust te komen.
  • Heb geen, of minimaliseer contact met je ex-partner gedurende je werkdag.

Ik hoop dat deze waardevol voor je zijn.

Vragen en suggesties hoor ik graag! Bel of mail mij dan via: brechje@brechjevangeenen.nl of +31-6 53444457.